lisabergstrom

Lägenhet!

Heejsan! Har en rolig nyhet, vi har nämligen fått en lägenhet! Imorse fick vi kontakt med en "mäklare/återförsäljare" och imorgon flyttar vi in! Allt går så fort här borta, det är bara att flytta in direkt eller börja jobba på en gång, vilket är supersmidigt! Vi kommer bo i området Newtown som ligger lite utanför Sydney stad med mycket mindre turister, i en superfin och fräsch lägenhet som vi kommer dela med två till. Så nästa vecka ska vi börja söka jobb i närheten och lämna cvn till alla möjliga restauranger och butiker, är så taggad!

Igår shoppade vi och wow vad mycket fint det finns här, skulle kunna köpa allt om pengarna fanns hehe. På kvällen var vi på side bar och det var lika mycket folk och lika roligt som vanligt, sista timmen fick jag komma upp till DJ båset och dansa vilket var väldigt roligt haha.

Har så mycket bilder som jag vill visa er men det fungerar inte när man bloggar från mobilen så ni får nöja er med de få ni får.

Surfcamp

Hej! Har befunnit mig ute på landet så har verken haft 3G eller wifi på surfcamp därför har jag knappt ens kunnat höra av mig till någon! Lite surt men gud vad roligt det varit! Att surfa är ca 100 gånger roligare än vad det ser ut (och då ser det ändå sjukt roligt ut!!) men även 100 gånger jobbigare än vad det ser ut. Min kropp har skrikit av träningsvärk men oj vad värt det är när man väl får stå upp på brädan! Helt obeskrivligt! Vi hade 2 lektioner/dag, en på förmiddagen sen en till efter lunch. All mat ingick och var alltid någon form av buffé och var så skönt att slippa laga maten själv när man var så hungrig efter all surfing. På kvällarna spelade vi kort och sista kvällen var det fest i en park lite längre bort, väldigt roligt! Har träffar väldigt mycket nytt folk från hela världen vilket är superspännande. Stranden 7 mile beach som vi befann oss på var helt underbar, en 7 mil lång strand som var helt folktom! Det var enbart vi från surfcamp som var där så det var helt perfekt!

Idag är det molnigt så nu ska iväg och shoppa lite, hörs senare!

Mockingjay

Hej! Igår var det dåligt väder och vi kände oss trötta så blev en lugn och skön dag. Vi åt supergos fruktsallad till frukost, alla frukter är så mycket sötare och helt färska här eftersom dom faktiskt odlas här också! Sen blev det pasta tomatsås till lunch och efter det drog vi till vmax bion som är Australiens största biosalong och kollade på nya hungerspels filmen Mockingjay part 2. Filmen var långt ifrån den bästa i hungerspels trilogin men ändå kul att ha sett den.

Idag åker vi på surfcamp i Byron Bay och solen strålar, är så taggad!!

22 grader senare

Hejsan! Från 42 grader och stekande sol till 20 grader och moln på mindre än 12 timmar är ganska imponerande, även fast man är van vid väderskiftning i Sverige går det inte att jämföra med Australien. Men detta hindrande inte oss, utan igår promenerade vi ut på stan för en shoppingrunda. Blev verkligen positivt överraskad av hur otroligt mycket bra butiker det finns med massvis av fina kläder! Dock är priserna högre än i Sverige vilket är lite surt. Slutade med att jag fick hem en mönstrad klänning, ett par shorts och ett par ballerina (självklart har jag redan lyckats få skavsår från mina andra skor...). Sedan gick vi på en superstor marknad där det var lätt att tappa bort sig haha och fick med oss massa exotiska frukter ifrån.

Planen för kvällen var att ha myskväll med fruktsallad men det ändrades fort när några från hostelet knackade på och övertygade oss om att gå ner till baren. Vi spelade först lite kort med vår franska romie och sedan drog vi ner och dansade för andra dagen i rad på hostelets egen klubb. Är så skönt att klubben bara ligger en trappa ner så man kan gå hem exakt när man vill och att man kan springa upp och hämta något eller byta kläder om man skulle vilja det haha.

Idag blir det nog en lugn dag, kanske en picknick i parken eller så. Ha det bra hörrni!

Bondi Beach

Hej! Mitt wifi tar snart slut så passar på att skriva lite mer. Idag har vi varit på informationsträff, fixat bankkort och simkort, och wow vad taggad man blev på att resa runt hela Australien då man fick massa bra tips och en plan börjar nu lite smått formas i huvudet..
Ett surfcamp är nu också bokat nästa vecka i Byron bay och ska bli så spännande att testa på att surfa.

Efter det åkte vi bussen till superkända stranden Bondi Beach, vilket var välbehövt eftersom det var hela 42 grader idag! Stranden var helt fantastisk och vågorna skrämmande höga, tur att det finns hur mycket livvakter som helst där, både på stranden och i vattnet. Men kändes fortfarande lite otäckt när vågorna är så stora, hoppas på mindre vågor där vi ska surfa hehe.

Nu gör vi oss redo för Hawaii partyt ikväll på hostelet, med det lilla kläder och smink vi har med oss.

Dag nummer 2

G'day mate! Dag nummer 2 på resan, idag ska vi på ett informationsmöte och få hjälp med att fixa australienskt bankkort och simkort, så om ni vill ha mitt nya nummer är det bara att höra av sig! Efter det är planen att laga bananpannkakor på rummet och sedan dra till bondi beach för sol & bad. Ska bli hela 37 grader idag så gäller att vara försiktig och smörja sig med solkräm hehe.

Förresten så ligger vårt hostel mitt i China town, så där är massa kinesiska butiker och resturanger överallt och självklart mycket asiater så iland undrar man nästan i vilket land man befinner sig i.. Har boende här i 4 nätter och efter det får vi se vad som händer. Jag & Olivia är väldigt taggade på ett surfcamp, så vi ska se om vi hittar något att boka idag!

PUSS.

Framme i Syndey

Hej! Idag landade vi i Sydney klockan halv 11, då checkade vi in på hostelet som förövrigt ligger sjukt centralt och har massa roliga aktiviteter varje kväll (imorgon är det tillexempel temafest med Hawaii som inspiration!) men inget gratis wifi..

Vi, gänget från goxplore, vandrade runt i Sydney och åt indisk mat på en foodcourt och gick till hammen för att se det kända Opera huset och Harbour brigde som var helt fantastiskt!! Så så häftig byggnad och verkligen en typisk symbol för Australien! Är helt förälskad i Sydney hittills, finns en underbar Hyde park i mitt i centrum där det finns gigantiska, gamla träd och folk solar, har picknick eller allmänt myser! Där har jag planerat att springa på mornarna under min tid här.
Efter det gick vi till en mataffär och handlade pasta, pesto och massa grönsaker och lagade och åt det på hostelet. Det blir verkligen så mycket billigare och nyttigare när man lagar maten tillsammans istället för att typ leva på färdiggjorda mackor som vi gjorde under tågluffen haha. Idag fick vi till exempel en stor middag (plus rester) och en lunch till imorgon för 30 ynka kronor.

Nu är klockan 10 här och vi ska lägga oss, är ganska jetlagd eftersom det är stor tidskillnad och flygresan tog hela 30 timmar när det blev förseningar & grejer, men verkar klarar mig bättre än dom andra haha. Idag har varit en lång dag med massa nya intryck och fler ska det bli! Hoppas ni har det superbra hemma i Sverige!

På resande fot

Hejhej!! Sitter nu på Heathrow flygplats i London med Olivia! Första flyget gick bra förutom en fet turbulens i slutet, är tydligen någon orkan i närheten... Närsta flyg till Hongkong går om några timmar så vi går & kikar i butiker och äter. Kan inte fatta att jag äntligen är påväg, så roligt!! Var dock superjobbigt att säga hejdå till Isac & familjen, tack Gud att Skype finns iallafall!
MEGA KRAM PÅ ER!

Att säga hejdå

Har haft fullt upp de senaste dagarna med att säga hejdå till min fina fina vänner. Kan inte fatta att jag inte kommer se folk igen förrän om ett halvår! Helt galet sorgligt och tråkigt.. Imorgon vid den här tiden är jag liksom snart framme på Londons flygplats och ska ta nästa anslutande till Hongkong, skitroligt och skitläskigt..

Men i fredags kom mina finaste vänner från kunskap över till mig och vi åt lite snacks innan vi begav oss till BJ för en helkväll fylld med dans. Wow vad mycket jag tycker om dom!!

På lördagen var det finbrunch hemma hos Maja med Nora och Emelie, supermysigt det med. De resterande dagarna har jag spenderat med Isac och våra familjer. Det är i situationer som denna som man verkligen förstår hur mycket ens vänner och familj betyder för en, och hur mycket man värdesätter dem. Även fast jag sagt många jobbiga hejdån har jag fortfarande de värsta kvar.. Men är självklart supertaggad för mitt livs äventyr!

11-11

Hejhej!! Igår träffade jag först Nora & Maja på Värmlands där vi satt och snackade hela eftermiddagen, väldigt roligt att hänga lite med dom. Sen på kvällen drog jag & Ewe ut på snerkes och drack vitt vin och dansade hela kvällen, träffade även en del jobbarkompisar så det var kuuul! Idag har jag lunchat på unico med mamma och varit ute och sprungit i solen! Ha en fin kväll hörrni!

En vecka kvar!

Wow kan inte fatta att jag åker till Aussie om en ynka liten vecka!!! Har pratat en del med en av tjejerna som jag kommer flyga ner tillsammans med och känns superskönt att ha någon annan som också åker själv och fråga om massa grejer. Är så nöjd med att få åka i en grupp också och slippa vara en ensam förvirrad själ på stora flygplatsen i Hong Kong. Självklart känns det jobbigt att behöva säga hejdå till mina fina vänner, familj och pojkvän men vi kommer faktiskt ses snart igen och är så fruktansvärt glad att alla är glada för min skull och peppar mig till att göra det här!

Wiie detta kommer bli så bra!

Teater

Hejhej! Igår var jag på teatern "bröllop i kikarn" på UKK med Isac, Joakim och Lovisa. Riktigt rolig var den faktiskt, och roligt att vara lite kulturell också haha. Idag träffade jag fina Ewe på stan och vi shoppade lite, fick med mig två tunna linnen från bikbok eftersom jag behlver uppdatera min sommargarderob inför resan. MEN nu måste jag spara alla slantar jag har, skittråkigt men vill gärna överleva första månanderna i Australien så jag slipper sova på gatan... Haha nej men vet ju faktiskt inte hur lång tid det tar innan man får ett jobb.

Helgen

Hejhej! Denna helg har var späckad med saker, i fredags träffade jag Anna & Hjalmar på v-dala för lite billig öl och snack, efter det drog vi vidare till Värmlands där Vingiland spelade, det var en riktigt konfetti-fest och vi dansade till stängning. Efter det var tanken att ta bussen hem men istället hamnade vi på bj där vi träffade massa andra från gamla klassen! Kvällen slutade iaf med att jag fick skjuts hem av ett härligt gäng Sunnersta killar.

I lördags var jag på gympa genrep med mitt gamla lag, åh saknar gymnastiken! Efter det år jag lunch på chop chop med Erika, Sofie & Söder och snackade gamla gympaminnen, allt från fruktansvärt pinsamma till otroligt roliga. Min lördag slutade hemma hos Isac med massa gos.

Iphone 6s

Äntligen är min ny mobil här!! Blev Iphone 6s guld och jag kunde inte vara nöjdare! Dock känns den aningen stor i handen och lite otyplig men antar att det bara är en vanesak eftersom jag är van vid 5an. Tycker också kameran är så mycket bättre än 5ans så är taggad på att testa den. Nu ska jag ta bilen till Isac för lite mys. Puss.

November

Jaha då var November här, en av de dystraste månaderna enligt mig. Idag har jag varit ledig, så skönt då jag känt mig så stressad de senare dagarna då jag fått jobba både fler och längre pass än vanligt. Men idag träffade jag fina Emelie på stan och vi åt en lätt lunch på Waynes Coffie och snackade om allt som hänt sen senast vi sågs. Nu sitter jag och dricker ett glas julmust (helt okej om man inte spenderar julen hemma.....) och väntar på mina kära pojke som när som helt kommer in genom dörren. Ha en härlig söndag hörrni!