lisabergstrom

Thailnad

Heejsan! För några dagar sedan bestämde jag mig för att dra till Thailand och bokade då spontant en resa hit vilket resulterar i att jag nu sitter i Krabi med en supergullig tjej som heter Vendela och har nu spenderat två roliga dagar här. Anledningen till att jag drog hit var att det kändes lite segt att vara i Sydney nu när det började bli kallare och allt jag ville var att fortsätta resa resa och resa! Så drog till Thailand för det är varmt, härligt, billigt men framför allt otroligt vackert!

Så när jag landade här i fredags morse drog jag och Vendela först ut på en frukost på ett supemysigt fik och sen tog vi en longboat ut till Railay beach som är en paradislik halvö där vi solade och badade hela dagen och åt en fantastisk lunch på stranden.

Idag hyrde vi en egen privatchaufför (hur lyxigt??) som körde runt oss till naturliga pooler, varma källor och vattenfall hela dagen. Vi avslutade med att åka till Tiger Tempel där vi matade supersöta apor, träffade munkar och gick 1237 trappsteg (i 37 grader!!!) upp till ett tempel uppe på ett berg med fantastisk utsikt.

Älskar verkligen Thailand och ska bli så roligt att få resa runt här nu i en månad och upptäcka alla vackra öar!

I´m home

At least almost haha. Nej men jag är tillbaka i Sydney igen! Tjoho! Tog ett flyg från Cairns för sart två veckor sedan för att hänga lite med Ewe och Moa som kom hit på en dryg veckas semester. Så vi har gjort lite sightseeing, flyttat runt på olika hostel för att få se flera områden, shoppat i alla möjliga shoppinggallerior runt i Sydney, tränat Zumba på ett av hostelerna, åkt till fantastiska Blue Mountains, drukit kaffe i Hyde Park och badat på Manly och Coogee beach. Varit på massa olika höstmarknader, eftersom det faktiskt börjar bli höst här borta med gula löv och lite kyligare. Sen har vi såklart catchat up allt vi missat i varandras liv efter nästan 5 månader ifrån varandra.

När dom drog vidare hängde jag istället med Rebecka från Perth som är här och hälsar på och hennes kompis Bella. Vi har varit på Manly och ätit fantastiska hamburgare ute på en terass precis vid havet, prommenrat runt och igår tog vi bilen till svensk pizzera som heter Gothenburg, och dom hade bearnaise sås!!

Just nu sitter jag och planerar min framtid, snart ska ni få höra vad för äventyr som väntar!

Great barrier reef

Man kan inte åka till Australien utan att ha snorklat i det stora barriär revet, det går helt enkelt inte. Vi åkte ut på en stor segelbåt 2 timmar utanför Cairns och stannade till på två snorkelställen. Det var helt obeskrivligt vackert, korallreven och fiskarna i alla möjliga färger och formar. På det andra stället hade vi också turen att simma några decimeter från en gigantisk havssköldpadda!! Den var så fin och måste varit upp emot en och en halv meter lång. Helt obrytt simmade den där med oss i säkert 10 minuter. Sen var det också en helt ometståndlig buffe på båten med massa pastarätter, kyckling grytor, frächa sallader och mängder med frukt till lunch. Var mer än nöjd med den turen och skulle gärna göra om det, helst varje dag.

Uncle Brian´s tour

En utav våra dagar i Cairns åkte vi ut på Uncle Brians tour som är en lite annorlunda busstur för backpackers där vi blev guidade runt Cairns, vandrade i regnskog, badade i fantastiska vattenfall, slidade ner för stenar som var formade som en rushkana, hoppade från klippor och simmade i en otroligt fin sjö med sötvattens sköldpaddor. Var en otroligt rolig utflykt och guiderna var riktiga sköna stereotypiska australiensare som är så lättsamma och skämtar om allt.

Cairns

Efter Mission beach tog vi gladeligen bussen upp till Cairns, som iallafall är lite mer utav en stad. Första dagen stack jag och Olivia till det stora shopping centret då vi, efter fyra månader på resande fot är något trötta på att gå i samma kläder varje dag. Så en liten uppdatering av garderoben blev det minsann. Sen de andra dagarna har vi badat i lagoonen eller i poolen på hostelet då man inte kan bada i havet här på grund av dom dödliga maneterna. Blev även ett besök till den svenska resturnagen/butiken Cafe Fika där vi köpte en varsin kanelbulle. Sen på kvällarna har vi antigen hängt med våra romies och gått till klubben här på hosetelet eller tagit långpromenader i solnedgången längs med havet och tittat på fladdermössen som finns exakt överallt här.

Skydive

Ja sen gjorde jag ju även min skydive i Mission Beach, gick upp klockan 05.30 för att samlas och åka ut till flygplatsen. Var en helt otroligt upplevelse att hoppa fallskärm på stranden med utsikt över delar av stora barriär revet, stranden, floden och hela Mission beach! Först föll man fritt i luften i en minut, vilket kändes som 5 sekunder i efterhand och sen fällde man ut fallskärmen och svävade runt och njöt av den fantastiska utsikten i de resterande tio minutrarna. Helt galen upplevelse och var så så så roligt! Så fort man kom ner ville man bara upp igen och göra om det! Köpte även till lite foton, vilket var dyrt men känner att jag måste ha bevis och självklart lite minnen, så helt klart värt det. Sen hurvidare snygg man blev på dom bilderna kan vi ju diskutera haha.

Rafting

Hejsan! Förlåt för sämst uppdatering men har haft på tok för roligt för att ha tid att sätta mig vid en dator. Men ni ser ju iaf det mesta på min insta (bergstromlisa). Kan börja berätta om vår första aktivitet som var raftingen (forsränning) i Mission Beach. Vi gick upp tidigt på morgonen och åkte till en livlig flod som ligger lite utanför Mission Beach, sen var vi ute hela dagen och paddlade bland strömmar, vattenfall, stenar och klippor. Oj vilket äventyr det var, det var riktigt krångligt att ta sig framåt när man fastnade mellan stenar hela tiden och hela gummibåten välte även två gånger, som kom att bli höjdpunkten på dagen. Vi lunchtid stannade vi till vid ett vattenfall och åt grillat innan vi paddlade vidare och hoppade från några klippor. Superroligt var det verkligen och har så mycket foton från även detta!