lisabergstrom

Whitsundays

I onsdags åkte vi ut på en tre dagars seglningtur till Whitsundays som består av 72 öar i Stora Barriär revet. Vädret var perfekt, strålande sol och klarblå himmel. Första dagen seglade vi till ön som hetter South Molle Island där vi skulle bo de kommande nätterna. Vi bodde på en anläggning som tidigare varit ett 4 stjärnigt hotell så var sjukt fint och kändes så lyxigt efter att ha bott på hostel i några månader nu haha. Så då passade vi på att bada lite i poolen och promenera runt på ön. Efter det var det middag, helt underbart att få all serverat och slippa laga och diska allt själv och sen aktiviteter på kvällen.

Dag nummer två gick vi upp riktigt tidigt och åt frukost och klev ombord på segelbåten som först tog oss till fantastiska Whiteheaven beach! Vattnet var kristallblått och sanden var den vitaste jag sett och innehåll även massa minareler så fungerade som en peeling för huden, balsam för håret och gjorde även tänderna vitare! Förstå vilken supersand! Efter det åt vi lunch på båten och åkte sedan vidare mot ett snorklingställe där vi såg superfina korallrev bara centimeter under oss. Blev lite besviken att jag inte så någon Nemo men såg iallafall Doris och ett par andra stora färgglada fiskar, men vi ska snorkla igen i Cairns och hopppas på Nemo fiskar då haha. När vi kom tillbaka var det middag och sedan karoke kväll.

Dag 3 gick vi återigen upp tidigt och åt frukost och sen gick en bushwalk genom regnskogen på ön och kom till fantastiska utsiktsplatser. Var otroligt fint och man trodde snarare att det var Thailnad eller Bali istället för Australien haha. Sen fick vi lära oss att öppna kokosnötter och smaka på både kokosnötvatten och själva "köttet", smarrigt värre. Därefter var det fish feeding och vi snorklade med gigantiska fiskar som kom otroligt nära. Sen var det bara lunch och ta båten tillbaka till Airlie beach. Var otroligt nöjd med resan och det är definitivt en utav de bästa sakerna jag gjort i Austalien so far!

Har såklart otroligt mycket fina bilder från detta men wifiet på hostelet vi är på nu är i princip obefintligt så dom kommer senare, puss på er!